مسائل همه‌جانبه ضعف در املا نویسی نشانه ابتلای فرزندتان به این اختلال است

  • نویسنده موضوع Gԋαȥαʅ
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 4
  • بازدیدها 354
  • کاربران تگ شده هیچ
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Gԋαȥαʅ

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
5/12/17
ارسالی‌ها
1,639
پسندها
1,775
امتیازها
17,973
مدال‌ها
2
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
برخی از دانش آموزان با وجود استعداد و توانایی‌های زیادی که در ریاضی، علوم و دیگر دروس دارند، در دیکته نویسی و نوشتار خود به شدت ضعیف هستند. بدیهی است با نوشتاری که با غلط‌ های املایی همراه باشد ارتباط درستی بین افراد برقرار نمی‌شود و ممکن است این ضعف، علامت نارسایی در دیگر موارد نیز باشد. بنابراین، لزوم توجه به این درس کاملاً روشن اسـت. در این مطلب، سعی کردیم نکات ضروری‌ای که معلم و والدین در طول املا نویسی و دیکته گویی باید به آن توجه کنند را خاطر نشان کنیم. همچین چند تمرین پیشنهادی برای تقویت املا را نیز ذکر کرده‌ایم.



املانویسی، دانش‌آموزان را یاری می‌کند تا مهارت‌های خود را در زمینه‌های زیر تقویت نمایند
۱. گوش دادن با دقت

۲. داشتن تمرکز و توجه به گفتار گوینده (معلم)

۳. آمادگی...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Gԋαȥαʅ

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
5/12/17
ارسالی‌ها
1,639
پسندها
1,775
امتیازها
17,973
مدال‌ها
2
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
عناصر روش آموزش املا را به صورت زیر می‌توان مرحله بندی کرد؛
گام اول: انتخاب متن و نوشتن آن روی تخته سیاه و خواندن آن
در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه شود:
- متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود.

- کلمات سازنده جمـلات متـن از حروفی تشکیل شده باشند که قبلاً تدریس شده‌اند.

- علاوه بر جملات موجود در کتاب‌های درسی‌، با استفاده از کلمات خوانده شده‌، جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند.

- در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده‌اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه‌گیری کرد.



گام دوم: قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان
معلم متن را به صورت گروه‌های اسمی و فعلی یا جمله کامل با صدایی بلند و لحنی شمرده و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Gԋαȥαʅ

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
5/12/17
ارسالی‌ها
1,639
پسندها
1,775
امتیازها
17,973
مدال‌ها
2
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
گام سوم: تصحیح گروهی املاها و تهیه فهرست خطاهای املایی:
این گام با مشارکت کامل دانش‌آموزان انجام می‌شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تک‌تک املاها را بررسی و مشکلات را استخراج می‌کند. به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز را در دست می‌گیرد و به کمک دانش آموز کلمات یاد شده را رونویسی می‌کند. سپس املای دومین‌، سومین و.... در دست می‌گیرد و به کمک همان دانش‌آموز یا دانش‌آموز دیگری‌، صورت صحیح غلط‌ های املایی را روی تابلو ثبت می‌کند. البته هر جا که غلط‌ها تکراری بودند جلوی اولین مورد آن یک علامت می‌زند. در پایان با شمردن غلط‌ ها، اشکالات املایی دانش آموزان را اولویت بندی می‌کند.



گام چهارم: تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده
در این گام معلم با توجه به...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Gԋαȥαʅ

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
5/12/17
ارسالی‌ها
1,639
پسندها
1,775
امتیازها
17,973
مدال‌ها
2
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
نشانه‌های ضعف دانش‌آموزان در درس دیکته
۱. به علت اینكه مفهوم كلمه را نمی‌فهند یا قبلا نفهمیده‌اند، آن را درست نمی‌نویسید.

۲. كلمات از جانب معلم درست تلف تلفظ نمی‌شود. (آموزشی)

۳. دانش آموزان هنگام نوشتن دیكته كلمات را تكرار و هجی می‌كند. (دقت)

۴. وجود نقص شنوایی در برخی از دانش‌آموزان در هنگام نوشتن املا و بی‌خبری معلم از وجود این نقص باعث می‌شود، بعضی از كلمات را جا می‌اندازد یا از كلاس عقب میافتد. (حافظه شنوایی- حساسیت شنوایی)

۵. به علت كمبود فضای آموزشی و كمبود میز و نیمكت دانش آموزان در اثرخستگی و درست نشنیدن، كلمات را غلط می‌نویسند. (آموزشی)

۶. متناسب نبودن متن دیكته از نظر كمیت و مقدار با سن و پایه تحصیلی آنان باعث می‌شود دانش آموزان بعد از نوشتن مقداری از آن، خسته شوند و غلط...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

Gԋαȥαʅ

کاربر حرفه‌ای
کاربر حرفه‌ای
تاریخ ثبت‌نام
5/12/17
ارسالی‌ها
1,639
پسندها
1,775
امتیازها
17,973
مدال‌ها
2
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
انواع اشکلات املا نویسی
انواع اشكالات موجود در دیکته دانش‌آموزان را پس از تجربه و تحلیل می‌توان به دو گرو طبقه‌بندی كرد؛ یك گروه از اشكالات به مشكلات آموزشی مربوط هستند و از طریق روش تدریس می‌توان آنها را حل كرد و گروه دیگر را از طریق تمرین‌های خاصی كه می‌توان به جای رونویسی‌های معمول در مدارس در نظر گرفت. این روش‌ها ضمن جلوگیری از هدر رفت وقت و استعداد دانش‌آموزان در برطرف كردن اشكالات دیكته می‌تواند بسیار موثر باشد.


تمرینات پیشنهادی برای تقویت دیکته
۱. تصحیح دیکته توسط دانش آموزان

۲. انجام ماز (تقویت دقت- هماهنگی چشم ودست- تقویت املا و خواندن و ریاضی)

۳. پیدا کردن تفاوت و تشابه تصاویر (دقت بینایی)

۴. تقویت ادراک نقش از زمینه (تقویت دقت و ادراک)

۵. دور کلمه صحیح خط بکشد (تقویت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
عقب
بالا