آیین‌ها کنفسیوس و هماهنگی روح و جسم

  • نویسنده موضوع ISET1
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 396
  • کاربران تگ شده هیچ

ISET1

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/7/17
ارسالی‌ها
3,867
پسندها
14,690
امتیازها
61,873
مدال‌ها
19
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
یین کُنفوُسیوُس[۴۴] و دموکراسى: آیین کُنفوُسیوُس مکتب چینى اندیشه سیاسى است که کُنفوُسیوُس (ح ۵۵۱ـ ح۴۷۹ قم) آن را بنیاد نهاد. اگرچه اصطلاح رایج چینى براى دموکراسى، که در لغت به معناى «حکومت مردم» است، تا قرن نوزدهم به واژگان چینى معرفى نشده بود، ولى اصول دموکراتیک حکومت به مدت هزاران سال بخشى از آیین کُنفوُسیوُس بوده است.

کُنفوُسیوُس از آرمان یک مشترک المنافع بزرگ ]جمهورى بزرگ یا داـ دونگ [سخن مى گفت که در آن نخبگان حکمران برگزیده مى شوند و مرکب از مردم با قریحه و صاحب فضیلت اند. از آن زمان، دانشمندان چینى به عقاید کُنفوُسیوُس به چشم سرآغاز پیشنهادهاى اصلاحى سیاسى شان نگاه کرده اند، یعنى از مِن سیوُس[۴۶] دولتمرد و دانشمند کُنفوُسیوُسى در قرن نوزدهم، که از مساوات طلبى افراطى،...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

ISET1

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
13/7/17
ارسالی‌ها
3,867
پسندها
14,690
امتیازها
61,873
مدال‌ها
19
سطح
24
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
آیین کنفوسیوس، که درواقع مذهب نیست، سیستم اخلاقی و فلسفی است که از اندیشه‌های کنفوسیوس به وجود آمده و بعدها به باوری برای آموزش مردم عادی تبدیل شده است. این آیین، موضع استوار خود را از سلطنت امپراتور وو از دودمان هان (220 پس از میلاد - 202 قبل از میلاد) کسب کرد و از آن پس به ایدئولوژی جامعه‌ی فئودال تبدیل شد. برمبنای چهار کتاب (و پنج اثر کلاسیک، سنت‌ها و اصول آیین کنفوسیوس نقش مهمی در تشکیل الگوهای فکری و شیوه‌های آموزشی چینیان ایفاء می‌کردند. به‌طور مثال، مکتب اعتدال (Doctrine Of The Mean) را می‌توان در ارتباطات بین مردمی مشاهده کرد. امروزه هر کجا که چینیان زندگی یا اقامت می‌کنند، می‌توان تا حدودی ردّی از آیین کنفوسیوس را یافت.

آیین کنفوسیوس در سرتاسر دنیا نفوذ کرده است. در بسیاری از...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها] Arezoo.D

Lunaw

کاربر سایت
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
8/1/21
ارسالی‌ها
558
پسندها
405
امتیازها
4,073
مدال‌ها
2
سطح
4
 
  • #3
یکی دیگر از مردمانی که در پی اندیشیدن بودند و دغدغه آن را داشتند چینی‌ها بودند، کما اینکه ‏تاریخ آن‌ها تقریباً با تاریخ فلاسفه یونانی موازی است. احتمالاً همه نام کنفسیوس را شنیده‌اند.

او تقریباً کسی معادل سقراط ‏یونانی و با همان چهره زمخت بود، با این تفاوت که مردم را در کوچه و خیابان گیر نمی‌انداخت و، چون همه چیز را ‏می‌دانست چینی‌ها به نزد او می‌رفتند و این نشان از فرهنگ بالای مردم این کشور داشت!

کنفسیوس با نام اصلی کونگ‌زی ‏به اخلاق و فلسفه که به دنبال چرایی مسائل است علاقه داشت. او معتقد بود دنیا از «قطبیت» تشکیل شده است. یعنی جهان از ‏دو قطب که نشان از تاریکی و روشنایی یا زن و مرد یا خیر و شر است به وجود آمده.

کنفسیوس با اینکه از دنیا بسیار سخن ‏می‌گفت و راه و رسم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
آخرین ویرایش
امضا : Lunaw

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا