توسعه جامعه نیازمند یک گفت‌وگوی جدی انسانی است

  • نویسنده موضوع Hope
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 109
  • کاربران تگ شده هیچ

Hope

ناظر ارشد رمان + منتقد ترجمه
پرسنل مدیریت
ناظر ارشد رمان
تاریخ ثبت‌نام
22/11/21
ارسالی‌ها
3,821
پسندها
20,347
امتیازها
53,173
مدال‌ها
44
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • پرسنل مدیریت
  • #1

توسعه جامعه نیازمند یک گفت‌وگوی جدی انسانی است​

شهرام گیل‌آبادی بابیان اینکه بازیگران «۶۵۷» را بر اساس استعاره دراماتیک و تألیف کارگردانی‌اش از متن نمایش انتخاب کرده است بر نیاز به یک گفت‌وگوی جدی انسانی برای توسعه جامعه سخن گفت.
نگار امیری: تئاتر تعاملی یا مشارکتی، شیوه‌ای از اجراست که منجر به ارتباط دوطرفه بازیگران و تماشاگران نمایش می‌شود و طی آن، شاهد انفعال مخاطبان نخواهیم بود.
این شیوه اجرایی ساختارشکنانه فاصله مرسوم بین بازیگران و تماشاگران را حذف می‌کند و مخاطب را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نمایش با اجرا همراه می‌کند.
گروه تئاتر «ب» با سرپرستی شهرام گیل‌آبادی طی سال‌های اخیر نمایش‌هایی چون «یک دقیقه و سیزده ثانیه» و «عاشقانه‌های خیابان» را به شیوه...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope

Hope

ناظر ارشد رمان + منتقد ترجمه
پرسنل مدیریت
ناظر ارشد رمان
تاریخ ثبت‌نام
22/11/21
ارسالی‌ها
3,821
پسندها
20,347
امتیازها
53,173
مدال‌ها
44
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • پرسنل مدیریت
  • #2
من سعی دارم با این نوع تئاتر که چند سالی است به آن می‌پردازم، موضوعی را از دل جامعه بیرون بکشم و به قول سوزان سانتاگ تصویر ذهنی مخاطب را هم به آن اضافه کنم تا بدین‌وسیله اشتراک صحنه و تماشاگر را در از میان بردن صحنه به وجود بیاورم و درنهایت به توسعه فکری که به دنبال آن هستم، دست پیدا کنم. مطالعه رسانه‌ای، ارتباطی و تجربیات تئاتری من یک عرصه بین‌رشته‌ای به نام تئاتر مستند تعاملی را تعریف کرده است.
attach2023051984334248417499.jpg

در جایی از سخنان‌تان به پیشینه نمایشی در ایران اشاره کردید، در مورد تأثیری که از این پیشینه در آثارتان گرفته‌اید، بگویید.
در نمایش با فرم‌های متعدد و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope

Hope

ناظر ارشد رمان + منتقد ترجمه
پرسنل مدیریت
ناظر ارشد رمان
تاریخ ثبت‌نام
22/11/21
ارسالی‌ها
3,821
پسندها
20,347
امتیازها
53,173
مدال‌ها
44
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • پرسنل مدیریت
  • #3
تماشاگر در این اجرا چه تعریفی دارد؟

تماشاگر در این تئاتر بخشی از صحنه و در جایگاه بازیگر است. او اطلاعات خود را در اختیار صحنه قرار می‌دهد. از بین بردن صحنه رایج، یکی شدن صحنه و تماشاگر، یکی شدن بازیگر و تماشاگر که مولد یک انرژی تازه در تئاتر است، از ویژگی‌های این نوع نمایش به شمار می‌آید.

انتخاب سوژه‌ها و استفاده از آن‌ها در تئاتر مستند تعاملی چقدر به عمیق شدن ذهنیت و تعریف و فهم مخاطبان از مسائل و مشکلات اجتماعی کمک می‌کند؟

ما به دنبال ایجاد سؤال هستیم. به قول زنده‌یاد استاد حمید سمندریان فرق کار خوب با بد پس از خروج از سالن مشخص می‌شود. کار خوب بعد از تماشا تازه یقه‌ات را می‌گیرد و کار بد رهایت می‌کند. در این مدل اجرایی از تصویر ذهنی تماشاگر استفاده می‌شود تا تصویری...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope

Hope

ناظر ارشد رمان + منتقد ترجمه
پرسنل مدیریت
ناظر ارشد رمان
تاریخ ثبت‌نام
22/11/21
ارسالی‌ها
3,821
پسندها
20,347
امتیازها
53,173
مدال‌ها
44
سطح
29
 
  • نویسنده موضوع
  • پرسنل مدیریت
  • #4
خانم سیما تیرانداز در نمایش «657» به‌عنوان یک مرد به ایفای نقش می‌پردازد. چرا از یک بازیگر آقا برای حضور و بازی در این نقش دعوت نکردید؟
ما با قصه‌ای مواجهیم که طی آن، در عین سادگی کولبری عاشق می‌شود و به دنبال چشم‌های خودش می‌گردد. این متن نوشته من است اما تألیف اجرا و کارگردانی‌ام با متن متفاوت است. هرکسی متن را بخواند حتماً به تفاوت ماهوی متن و اجرا پی خواهد برد. قرائت من یک استعاره دراماتیک است و تألیف کارگردانی‌ام در انتخاب بازیگر تأثیر دارد. این به معنای نبود بازیگر مرد برای ایفای این نقش نیست.
و اما استفاده از خواننده- بازیگر هم در راستای همین درگیر شدن دریچه‌های شناختی انجام شده است؟
بله، این موضوع هست اما قصه نمایش ما را به سمت چنین انتخابی می‌برد. شما در...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : Hope

موضوعات مشابه

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا