آموزشی آموزش گام به گام کوک کردن و دست گرفتن تار برای افراد مبتدی (تصویری)

  • نویسنده موضوع SETAREH LOTFI
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 10
  • بازدیدها 193
  • کاربران تگ شده هیچ

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #1
تار را میتوان یکی از اساسی ترین سازها در موسیقی سنتی ایرانی دانست که ما امروز سعی میکنیم نکاتی مهم را برای نو آموزان این رشته پرطرفدار به صورت متن و عکس قرار دهیم.لذا گام به گام تا پایان با ما باشید.

کوک تار: نحوه کوک شدن تار اهمیت زیادی در نوشتن قطعه برای این ساز دارد؛ نوع ساختار این ساز، از شکل کاسه گرفته تا پوست، مکانیزمی تولید کرده که تار امکان ماندگاری صدای زیادی داشته باشد، به همین علت در حین ارتعاش یک نت، نتهای دیگری هم مرتعش میشوند (منظور هارمونیکها نیستند) که این نتها از سیمهایی آزاد تولید میشود. به همین خاطر بهتر است برای هر گام یا دستگاه فقط از کوکهای مناسب همان دستگاه یا گام استفاده کنیم مثلا در اجرای قطعه ای در گام دو ماژور، سیم ها را به صورت، دو، سل، دو، دو کوک کنیم و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #2
نکات مهم هنگام در دست گرفتن تار

نکات مهم هنگام در دست گرفتن تار
تریل:
در نوازندگی تار از تکنیکهای تریل (بوسیله انگشت اول و دوم، دوم و سوم و دوم و چهارم) به کررات استفاده شده و میشود ولی به خاطر نوع انگشت گذاری در تار و فواصل آن به ندرت تریل با پایه انگشت سوم و حرکت انگشت چهارم استفاده میشود نیز، تریل بوسیله نت گیری روی دو سیم غیر هم نام هیچگاه استفاده نمیشود. ضمنا نوعی تریل با کمک گرفتن فاصله دوم روی دوبل سیمهای همنام، متداول است که جزو تکنیکهای مختص تار نوازی است ولی در نوشتن موسیقی برای آن باید توجه داشت که مخصوصا با اجرای سریع ریز، میتواند به شکل دوبل نت فاصله دوم صدادهی داشته باشد.

باتری: باتری ها...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #3
نکات مهم هنگام در دست گرفتن مضراب

نکات مهم هنگام در دست گرفتن مضراب
دوبل ها:
دوبل ها روی تار بوسیله سیمهای همنام یا غیر همنام ولی نزدیک به هم، مورد استفاده قرار میگیرد و اجرای دوبل بین مثلا سیمهای دو و سیم بم بوسیله مضراب تقریبا غیر قابل اجرا است مگر اینکه مانند آکورد گیری در ویولون توسط ارتعاش سریع به وقوع بپیوندد. تار توانایی اجرای آکورد هایی با شش صدا را دارد که بسته به کوک میتوانند کیفیاتی متفاوت داشته باشد. شایان ذکر است در مواردی استثنایی نوازندگان تار بوسیله ناخن هم سیمهای تار را مرتعش میکنند و با همین روش دوبل نتی از سیم بم و سیم های دیگر را اجرا میکنند.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #4
کنده کاری و گزش: گزش ها یکی از تکنیک های متداول در تار هستند که انواع مختلفی دارند؛ در تار هم تکنیکی مانند پیتزیکاتو دست چپ در ویولون وجود دارد با این تفاوت که حتی بدون کندن سیم هم میشود بوسیله ضربه عمودی به سیم توسط انگشت، سیم را مرتعش کرد. در مواقع نادری هم سیم بم توسط انگشت شصت مرتعش میشود. لازم به ذکر است، امکان ارتعاش سیم در تار و سه تار به شکل ضربه انگشت دست راست بر روی دسته هم مانند ساز مانند دیوان و قوپوز قابل اجرا است ولی به خاطر ارتعاش قسمت روی دسته سیم (فاصله قسمت ضربه خورده تا شیطانک)، صدای مطلوبی ندارد و استفاده از این تکنیک عمومیت پیدا نکرده است.

وسعت مورد استفاده روی هر سیم تار: اگر تار را به صورت معمول یعنی دو اکتاو و نیم بدانیم (تارهای سه اکتاو هم کم و بیش ساخته...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #5
تمرینات آموزشی تار

تمرینات آموزشی تار
امکان پدال:
در تار عموما این امکان با ارتعاش سیم بم و هنگام مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر مواقع نوع خاصی از پدال که ریتمیک است به عنوان پایه مورد استفاده قرار میگیرد که به خاطر عدم سهولت اجرای پایه های متنوع روی تار (نسبت به سه تار و سنتور) مضرابهای مختصر تر و محدودتری برای تار نوشته و اجرا میشود. از نوشتن نت پدال ممتد (که به سنت تار نوازی با ریز اجرا میشود) در سیم های غیر همسایه تار باید اجتناب کرد.

امکان ویبراسیون: ویبراسیون در تار به شکل پایین رونده بیشتر از طریق فشار بر خرک صورت میگیرد و در ویبراسیون های بالا رونده بیشتر به صورت حرکت عمودی و یا افقی دست چپ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #6
امکان پدال: در تار عموما این امکان با ارتعاش سیم بم و هنگام مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر مواقع نوع خاصی از پدال که ریتمیک است به عنوان پایه مورد استفاده قرار میگیرد که به خاطر عدم سهولت اجرای پایه های متنوع روی تار (نسبت به سه تار و سنتور) مضرابهای مختصر تر و محدودتری برای تار نوشته و اجرا میشود. از نوشتن نت پدال ممتد (که به سنت تار نوازی با ریز اجرا میشود) در سیم های غیر همسایه تار باید اجتناب کرد.

امکان ویبراسیون: ویبراسیون در تار به شکل پایین رونده بیشتر از طریق فشار بر خرک صورت میگیرد و در ویبراسیون های بالا رونده بیشتر به صورت حرکت عمودی و یا افقی دست چپ نوازنده ایجاد میشود. باید توجه داشت که اجرای ویبراسیون روی خرک و در عین حال مضراب زدن روی چند سیم، مثل پاپه معمول...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #7

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #8
استکاتو و نتهای مقطع: نت های مقطع بوسیله مرتعش کردن سیم و بلافاصله متوقف کردن لرزش سیم توسط انگشت انجام میشود که بسته به توانایی نوازنده میتواند سرعت این عمل کم یا زیاد باشد ولی به خاطر مکانیزم خاص در استفاده از عامل خفه کنند سیم، مسلما فقط این تکنیک در تمپوهای خاصی قابل اجرا است و مثلا بصورت چهار دولا چنگ با تمپوی ۱۲۰ برای تار نباید استکاتو یا اسپیکاتو نوشته شود.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #9
پوش: وقتی مضراب به جای قرار گرفتن بر روی کاسه، جلوتر گرفته شود و روی ناقاره سیم را مرتعش کند، رنگ جدید صدایی تولید میشود که این عمل را اصطلاحا پوش مینامند ولی به خاطر حرکت زیاد سیم در این قسمت، باید سعی شود، جملاتی که روی این تکنیک نوشته میشود، به گونه ای نباشد که موجب ایجاد صدای اضافه برخورد مضراب با سیم شود.
 

SETAREH LOTFI

نویسنده افتخاری + مدیر بازنشسته
نویسنده افتخاری
تاریخ ثبت‌نام
13/7/19
ارسالی‌ها
5,191
پسندها
31,376
امتیازها
80,673
مدال‌ها
51
سن
19
سطح
34
 
  • نویسنده موضوع
  • #10
فواصل خاص: در تار نوعی از پرده بندی متداول است و همچنان که در بعضی از سازهای کلاویه ای بعضی از نتها وجود ندارد، روی دسته تار هم آن پرده ها بسته نمیشود، هرچند امکان بسته شدن وجود دارد ولی متداول نیست. پس باید قبل از آهنگسازی برای تار، حتما پرده های تار را هم چک کنید که در حد امکان قطعه ای مثلا در سه گاه فا کرن برای تار ننویسید.
 

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 1, کاربر: 0, مهمان: 1)

عقب
بالا