آموزشی سیره معصومین "علیهم السلام"

  • نویسنده موضوع بیداد
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 77
  • بازدیدها 698
  • کاربران تگ شده هیچ

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #31
دو نکته را نباید از نظر دور داشت: نخست آنکه تبعیت، حجت است. یعنی اگر کسی از پیامبر (ص) اطاعت کرد، قطعاً خلاف فرمان خدا انجام نداده است. با این حال اگر کسی در بخش دومی که بیان شد، مخالفت کرد،‌ مخالفتِ او نافرمانی به‌شمار نمی‌آید که عذاب خدا را در پی داشته باشد. از منظر دیگر می‌توان فرمودۀ امیرالمؤمنین را باز گفت:


السُّنَّةُ سُنَّتَانِ سُنَّةٌ فِی فَرِيضَةٍ الأَخذُ بِهَا هُدًى وَ تَركُهَا ضَلَالَةٌ وَ سُنَّةٌ فی غَيرِ فَرِيضَةٍ الأَخذُ بِهَا فَضِيلَةٌ وَ تَركُهَا إِلَى غَيرِ خَطِيئَةٍ [21]


سنت بر دو گونه است: سنتی که در عمل واجب است. انجام دادنِ آن، مایۀ هدایت و ترکِ آن، موجب گمراهی است. دیگری سنتی است...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #32
دستۀ نخست سنن فریضه یا همان واجب است. پیامبر در حج در رمی جمره هفت سنگ زد، ما نیز هفت سنگ می‌زنیم، در طواف هفت دور چرخید، ما نیز هفت دور می‌چرخیم. هرگونه که نماز خواند ما نیز همان‌گونه می‌خوانیم که این سنت فریضه و واجب است. در برابر آن، سنت فضیلت است که وجوب ندارد، ولی خالی از استحباب نیست. حضرت به کودکان سلام کرده است، حالا اگر به کودکان سلام نکنیم با پیامبر مخالفت کردهایم؟ خیر. برای انسان فضیلت است که مانند پیامبر (ص) لباس بپوشد، و مثل پیامبر به عطر و مسواک و مهربانی و خوش‌اخلاقی مقید باشد. لذا باید این دو سنت را از یکدیگر تفکیک کرد.


بخش اول که دربارۀ حجیت سنت پیامبراکرم (ص) بود به پایان رسید، و حاصل آنکه سنت پیامبر حجت است. برای مطالعۀ بیشتر می‌توان موضوع را در کتاب‌های اصولی مانند...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #33

د- دلایل حجیت سیره اهل‌بیت (ع) در قرآن​


موضوع بحث ما در این مقاله فقط سیره پیامبراکرم (ص) نیست بلکه دربارۀ سیره معصومان (ع) نیز سخن می‌گوییم. به همین خاطر اکنون لازم است به بررسی حجیت سیره معصومان (ع) بپردازیم.


1. آیۀ أولوا الأَمر​


چند آیۀ قرآن، مانند آیۀ «أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمرِ مِنكُم»[22] اطاعت أُولُوا الأَمر را قرینِ اطاعت خدا و پیامبر (ص) دانسته و پیروی مطلق از ولیّ امر را لازم برشمرده‌اند. گفتنی است که یکی از بسترهای فهم قرآن سخنان پیامبراکرم (ص) است.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #34
در روایتی جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: از رسول‌خدا (ص) پرسیدم: اطاعت خدا را می‌فهمم، اطاعت شما را هم می‌فهمم، اما اطاعت أُولُوا الأَمر یعنی چه؟ پیامبراکرم (ص) فرمودند:


منظور از «أُولُوا الأَمر» فرزندان من، اهل‌بیت من هستند.[23]


در حدیث دیگری رسول‌خدا (ص) می‌فرماید:


مَن أَحَبَّ أَن يَركَبَ سَفِينَةَ النَّجاةِ وَ يَستَمسِكَ بِالعُروَةِ الوُثقى‏ وَ يَعتَصِمَ بِحَبلِ اللَّهِ المَتينِ فَليُوالِ عَليّاً وَ ليَأتَمَّ بِالهُداةِ مِن وُلدِه‏ [24]


هر که دوست می‌دارد که بر کشتی نجات سوار شود و به دستگیرۀ مستحکم و ریسمان محکم...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #35
یک منبع مهم برای مطالعه دربارۀ این آیه، تفسیر المیزان است.علامۀ طباطبایی در ذیل این آیه به خوبی ثابت کرده است که این آیه وجوب اطاعت محض از ائمه را می‌رساند. حاصل بحث ایشان این است که امام أُولوا الأَمر است. فخر رازی برای أُولُوا الأَمر چند معنا بیان کرده است. در تفسیر فخر رازی أُولُوا الأَمر به معنای فرماندهان جنگی، قاضیان، و افرادی که پیامبر (ص) آن‌ها را برای مسئولیت‌هایی منصوب می‌کرد آمده است.


از معانی مختلفی که فخر رازی بیان کرده است هیچ‌کدام برگردان مناسبی برای أُولوا الأَمر نیست. برای مثال آیا فرماندۀ جنگی، أُولوا الأَمر مطلق است؟ به دیگر سخن اطاعت از او، عین اطاعت از پیامبر (ص) است؟ خیر، تردیدی نیست که آن‌ها گاهی در کار خود اشتباه و خطا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #36

2. آیۀ کونوا مَعَ الصَّادِقين​


آیۀ دیگری که بیانگر حجیت سیره معصومان (ع) است از این قرار است:


« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَکونُوا مَعَ الصَّادِقينَ »[25]


ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا پروا کنید و با صادقان باشید.


نکتۀ در خور تأمل اینکه خداوند متعال در این آیه نفرمود: مِنَ الصَّادِقين (از صادقان باش) بلکه فرمود: مَعَ الصَّادِقينَ (با صادقان باش).


فخر رازی در تفسیر این آیه بسیار زیبا بحث کرده، اما نتیجه‌گیریِ خوبی نداشته است. او می‌گوید: صادقین باید معصوم باشند، در غیر این صورت خدا نمی‌گفت: کونُوا مَعَ الصَّادِقين؛ همیشه با اینها باشید، یعنی هر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #37
هر شخصی با هر مسئولیتی که در جامعه دارد ممکن است اشتباه کند، حتی مرجع تقلید هم ممکن است اشتباه کند. پس «صادقین» نمی‌توانند غیر معصوم باشند. خداوند متعال در این آیه پس از سفارشِ اهل ایمان به رعایت تقوا می‌فرماید: با راستگویان باشید. این معیت، معیت جسمی و مکانی نیست؛ بدین معنی که کنار پیامبر (ص) زندگی کنید یا اینکه برای مثال منزل شما در کنار حرم امام رضا (ع) باشد. بلکه این معیت و همراهی، معیتی است که:


فَمَعَكُم مَعَكُم لَا مَعَ غَيرِكُم[26]


با شما هستم با شما و نه با کسی جز شما.


در کتاب محجة البیضاء اثر فیض کاشانی و نیز در کتاب میزان الحکمة، در ذیل کلمۀ «صدق» این روایت آمده است که صدق...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #38
«مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ»[27]


از میان مؤمنان مردانی هستند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند.


گونۀ دیگر، صدق اعتقادی است که در سورۀ حجرات بدان اشاره شده است.[28] صدق عملی نیز گونۀ دیگری از صدق است که به صداقت در عمل برمی‌گردد:


«رَبِّ أَدخِلنی‏ مُدخَلَ صِدقٍ وَ أَخرِجنی‏ مُخرَجَ صِدقٍ»[29]


پروردگارا، مرا [در هر کار] با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز.


پس در مجموع، صادق کسی است که در همۀ این...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #39
از باب مثال اگر بگویم الان شب است، واقعاً شب باشد، و اگر وعده دهم که فردا ساعت 8 صبح سرقرار خواهم آمد، سر قرار بیایم. به این، صدق در وفا می‌گویند. اما این باور که می‌گویم پیامبر معصوم است و به آن اعتقاد دارم، صدق در عقیده است.


صدق یعنی مطابقت یک گفتار با واقع، و به کسی که خبر او مطابق با واقع و حقایق عالم خارج باشد، صادق می‌گویند. اما از آنجا که به‌طور استعاری و مَجازاً اعتقاد و عزم و اراده را هم قول نامیده‌اند، صدق را در آن موارد نیز به کار برده‌اند و انسانی را که عمل او با اعتقادش مطابق باشد، یا کاری که انجام می‌دهد با اراده و تصمیم او مطابق باشد و شوخی نباشد، صادق خوانده‌اند. مرحوم علامه می‌فرماید: «صدق فقط در قول نیست، در عقیده و اراده هم هست؛ «صِدقٌ فِی العَزم». وقتی من می‌گویم که...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 

بیداد

کاربر سایت
رو به پیشرفت
تاریخ ثبت‌نام
10/9/23
ارسالی‌ها
206
پسندها
437
امتیازها
3,013
مدال‌ها
12
سطح
6
 
  • نویسنده موضوع
  • #40
اطلاق امرِ به تقوا -اینکه خداوند متعال به‌طور مطلق فرموده است: با صادقین باشید – و اطلاق کلمۀ صادقین، قرینه‌هایی است بر اینکه مقصود از صدق، معنای مجازی و وسیع آن است نه معنای لغوی آن. بنابراین، آیۀ شریفه به مؤمنان دستور می‌دهد تقوا پیشه کنند و از صادقین در گفتار و کردارشان پیروی نمایند. این، غیر از آن است که شما نیز مانند صدیقین به صفت صدق آراسته شوید؛ زیرا اگر چنین بود می‌بایست می‌فرمود: مِنَ الصَّادِقِينَ، نه اینکه بفرماید: مَعَ الصَّادِقين. مراد مرحوم علامه از این سخن این است که فعل و گفتار و کردار صادقین حجت مطلق است.


مرحوم سیدهاشم بحرانی در جلد هفتم کتاب غاية المرام و حجة الخصام فی تعیین الإمام، صفحۀ پنجاه، هفت روایت از طریق اهل سنت و ده...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
عقب
بالا