احکام‌ اهل‌ تشیع ★♣احکام بانوان ★♣

  • نویسنده موضوع HAD!S
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 83
  • بازدیدها 2,788
  • کاربران تگ شده هیچ

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #41
ـ نشانه پایان یافتن عادت ماهیانه چیست؟ آیا گذشتن زمان خاصّى از دیدن آخر لکّه معتبر است، یا ملاک چیز دیگرى است؟
جواب : در صورتى که زمان و ایّام عادت معلوم باشد، و در حدود همان زمان خون قطع شود، و لکّه‌اى پیدا نباشد، عادت پایان یافته و انتظار بیشترى لازم نیست.

سؤال ـ استعلام وظیفه چه گروهى از زنان حائض است؟
جواب : وظیفه همه کسانى است که شکّ در پایان یافتن عادت خود دارند.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #42
مسأله ـ خون حیض شرایط خاصّى دارد که با فراهم آمدن همه آنها، احکام حیض جارى مى‌شود؛ خون مذکور با هفت شرط ـ به شرح ذیل‌ـ خون حیض است.

الف) بلوغ
مسأله ـ خونى که دختر پیش از تمام شدن نُه سال قمرى، و زن بعد از یائسه شدن مى‌بیند حکم حیض ندارد، و اگر مربوط به زخم و جراحتى نباشد، استحاضه است که احکام آن خواهد آمد.
مسأله ـ دخترى که شک دارد نُه سال قمرى او تمام شده یا نه، اگر خونى ببیند که نشانه‌هاى حیض نداشته باشد، حیض نیست. و اگر نشانه‌هاى قاعدگى داشته باشد، و
اطمینان حاصل کند که حیض است، دلیل بر این است که نُه سالش تمام و بالغ شده است.
سؤال ـ آیا فقط تمام شدن نُه سال قمرى از شرایط قاعدگى محسوب مى‌شود، یا سایرعلامتهاى بلوغ نیزازشرایط‌قاعدگى است، هر چند نُه سال قمرى او تمام نشده باشد؟
جواب ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #43
سؤال ـ حضرتعالى در توضیح المسائل، مسأله 428، در مورد سنّ یائسگى تفاوتى بین زنان سیّده و غیر سیّده نگذاشته، و فقط زنان قبیله قریش را استثناء کرده‌اید، لطفآ تفاوت زنان قریش را با سایر زنان سیّده بیان فرمائید. آیا در کشور ما زنان قریش وجود دارند، یا زنان سیّده کشور ما در این حکم با سایر زنان تفاوتى ندارند؟
جواب : در کشور ما زنانى از قبیله قریش وجود ندارند، قبیله قریش یک قبیله عربى خاصّى است، و رابطه این زنان از آن قبیله قطع شده است.
مسأله ـ زنى که شک دارد یائسه شده یا نه، هرگاه خونى ببیند و نداند حیض است یا نه، باید بنا بگذارد که حیض است و هنوز یائسه نشده است.
مسأله ـ زنان باردار، یا زنانى که بچّه شیر مى‌دهند، ممکن است حائض شوند.

ج) کمتر از سه روز نباشد
مسأله ـ مدّت حیض کمتر از سه روز...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #44
پرسش
آیا بانوان با لباس مناسب می‌توانند در ملأ عام دوچرخه سواری کنند؟


پاسخ اجمالی
دوچرخه‌سواری برای دختران و بانوان جوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، اگر عرفاً موجب جلب نظر شده و منافی با عفت آنان ارزیابی شود،‌جایز نیست. البته دوچرخه‌سواری در محیط‌های مخصوص بانوان اشکال ندارد.


ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]


حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
دوچرخه‌سواری برای دختران و بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد.


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #45
مسأله ـ کارهایى بر زن حائض در ایّام عادت ماهیانه حرام است، و باید از آنها اجتناب کند. امور مذکور به شرح زیر است :



مسأله ـ تمام عبادتهایى که شرط صحّت آن وضو، یا غسل، یا تیمّم است؛ مانند نمازهاى روزانه، روزه، و طواف خانه خدا، بر حائض حرام است؛ ولى بجا آوردن عباداتى که طهارت (یعنى وضو، یا غسل، یا تیمّم) در آن شرط نیست، مانند نماز میّت، مانعى ندارد.
سؤال ـ چرا در چنین مواقعى مجبور به ترک عبادت هستیم؟ در حالى که شاید در این گونه موارد آن قدر نیازمند راز و نیاز با معبود هستیم که در دیگر فرصت‌ها نباشیم؟
جواب : انسان در هر زمان، و تحت هر شرایطى مى‌تواند با خالق خویش ارتباط داشته باشد، و با وى خلوت کند، و راز و نیاز نماید ؛ هر چند به خاطر مصالحى دستور داده شده که از نوع خاصّى از ارتباط و عبادت...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #46
سؤال ـ در برخى از مناطق معروف است که غسل حیض فقط در روزهاى زوج صحیح است؛ یعنى حتّى اگر عادت ماهیانه در روز فرد قطع شود، و زن پاک گردد نمى‌تواند درآن روزغسل کند،بلکه باید آن را به روز بعد موکول کند! آیا این مطلب ریشه شرعى دارد؟
جواب : هیچ فرقى بین روزها نیست، باید در اوّلین فرصت غسل کنند و وظائف شرعى خود را انجام دهند.
سؤال ـ شیر دادن بچّه شیر خوار در ایّام عادت ماهیانه چه حکمى دارد؟ اگر اثر نامطلوبى دارد چه کارى مى‌توان انجام داد تا آن اثر از بین برود؟
جواب : هیچ اثر نامطلوبى ندارد.
سؤال ـ برخى از خانمها معتقدند که پس از تمام شدن عادت، باید تمام لباسهایى را که در طول عادت پوشیده‌اند، حتّى لباسهایى مانند چادر را آب بکشند، هر چند تماسّى با محلّ نجس نداشته باشد، آیا این سخن صحیح است؟
جواب...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #47
ـ اصلاح صورت، رنگ کردن مو، و آرایش به هنگام عادت ماهیانه چه حکمى دارد؟ یکى از خانمها مى‌گفت: «به هنگام عادت زنانگى موهایتان را رنگ نکنید؛ زیرا در این وضعیّت رنگ جذب مو نمى‌شود!» آیا این مطلب صحیح است؟
جواب : این مطلب جزء خرافات است و اعتبارى ندارد.
سؤال ـ آیا عرق زن حائض نجس است؟
جواب : نجس نیست.
سؤال ـ بعضى از خانمها نسبت به مخفى نمودن نوارهاى بهداشتى استفاده شده در ایّام عادت، از چشم نامحرمان، دقّت کافى نمى‌نمایند. آیا دیدن این نوارها توسّط نامحرم اشکالى دارد؟
جواب : شرعآ حرام نیست، ولى پنهان کردن آن جزء آداب اخلاقى است.
سؤال ـ علیرغم سعى فراوان در پاک کردن کهنه هایى که در ایّام عادت مورد استفاده قرار مى‌گیرد، غالبآ رنگ خون باقى مى‌ماند، آیا این کهنه‌ها پس از تطهیر پاک مى‌شود؟
جواب ...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #48
مسأله ـ روزه گرفتن بر زنان باردارى که وضع حمل آنها نزدیک است و روزه براى حمل آنها ضرر دارد واجب نیست، ولى باید براى هر روز یک مُدّ (تقریبآ 750 گرم) گندم یا جو یا مانند آن به فقیر بدهند،(1) امّا اگر روزه براى خودش ضرر دارد روزه بر او واجب
نیست و کفّاره هم ندارد، ولى بعدآ قضا مى‌کند.
سؤال ـ از مسأله 1453 رساله حضرتعالى (مسأله فوق) استفاده مى‌شود که اگر روزه گرفتن براى حمل زنان باردار ضرر داشته باشد روزه بر این دسته از خانمها واجب نیست و بعدآ قضا نیز ندارد، و فقط باید کفّاره مدّ طعام بدهند. آیا چنین برداشتى صحیح است؟
جواب : صحیح نیست؛ منظور این است که علاوه بر قضا، کفّاره مدّ طعام نیز دارد.
مسأله ـ زنانى که بچّه شیر مى‌دهند، خواه مادر بچّه باشند یا دایه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #49
سؤال ـ آیا تحقیق کردن در مورد پسران، یا فکر کردن در مورد آنها، اشکال دارد؟
جواب : چنانچه این فکر و تحقیق آمیخته به گـ ـناه نشود، و مقدّمه ازدواج باشد مانعى ندارد، ولى در جایى که انسان قصد ازدواج ندارد، نباید تحقیق کند.
سؤال ـ اگر دختر یا پسر به هنگام خواستگارى داراى مشکلى از نظر جسمى باشد،
و آن مشکل آشکار نباشد، آیا واجب است آن را به طرف مقابل بگوید؟
جواب : واجب نیست ؛ ولى خلاف آن را نگوید. اما اگر مشکل مهمّى باشد، گفتنش بهتر است.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #50
شرایط شیر دادنى که سبب محرمیّت مى‌شود
مسأله ـ هر گاه زنى کودکى را شیر دهد، با نُه شرط سبب محرم شدن مى‌گردد :
1. شیر از ولادت باشد؛ بنابراین اگر پستان بدون تولّد فرزندى شیر پیدا کند و کودکى از آن بنوشد، سبب محرمیّت نمى‌شود.
2. بچّه از زن زنده شیر بخورد؛ پس اگر پستان زن مرده‌اى را به دهان بگیرد و شیر بخورد اثر ندارد.
3. شیر آن زن از حرام نباشد؛ بنابراین اگر شیر بچّه‌اى که نامشروع به دنیا آمده به بچّه‌اى بدهند، به کسى محرم نمى‌شود.
4. شیر را از پستان بمکد؛ ولى احتیاط واجب آن است که اگر شیر را در گلوى بچّه بریزند، با آن زن و محارم او ازدواج نکند.
5. شیر را با چیز دیگر مخلوط نکنند.
6. شیر مربوط به یک شوهر باشد؛ بنابراین اگر زنى را که داراى شیر است طلاق دهد، بعد شوهر دیگرى کند و از او باردار...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا