احکام‌ اهل‌ تشیع ★♣احکام بانوان ★♣

  • نویسنده موضوع HAD!S
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 83
  • بازدیدها 2,791
  • کاربران تگ شده هیچ

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #61
سؤال: در صورتیکه سوژه و یا قالب موضوع حاکم بر فیلمی اقتضا نماید که کارگردان و یا بازیگران مؤنث (مسلمان یاغیر مسلمان) حجاب کامل، یا اصلاً حجاب را رعایت نکند از نظر شرعی ساخت، نمایش و تماشای چنین فیلمی چه حکمی دارد؟
حضرت آیة اللّه خامنه ای: هر گونه فیلمی که در ساخت آن ضوابط شرعی اهمال شود و یا مفاسدی بر آن مترتب باشد اشکال دارد بلکه ساختن، نمایش و تماشای آن جایز نیست. (نشریه نصیحت شماره 156)

حضرت آیة اللّه فاضل لنکرانی: اگر ساختن فیلم مستلزم انجام کاری خلاف شرع باشد جایز نیست.

حضرت آیة اللّه صافی گلپایگانی: اشکال دارد.

حضرت آیة اللّه تبریزی: بر زن واجب است بدن و زینت خود را از نامحرم بپوشاند و اختلاط زن و مرد جایز نیست و ساختن فیلم یا سوژه آن مجوز ارتکاب معصیت نمی شود، و تماشای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #62
سوال: دختران می پرسند، آیا می توانیم جهت بازی در فیلم یا تئاتر آموزش بازیگری ببینیم؟ با توجه به آنکه مربی آنان معمولاً مردان می باشند خواهشمند است نظر مبارکتان را بفرمایید.
حضرت آیة اللّه خامنه ای: اگر مربی مرد است و آموزش ذکر شده فسادی دارد، جایز نیست، در فرض سؤال چنانچه موجب فساد است یا مراعات حجاب شرعی نمی شود یا جلب نظر نامحرم می شود، جایز نیست.

حضرت آیة اللّه بهجت: اختلاط زن و مرد جایز نیست و همچنین اگر موجب مفسده یا ترک واجب یا فعل حرامی شود جایز نیست.

حضرت آیة اللّه صافی گلپایگانی: جایز نیست.

حضرت آیة اللّه تبریزی: اختلاط زن و مرد که معرض فساد و وقوع در حرام است، مثل شوخی کردن با همدیگر و مسخره بازی درآوردن به اسم نمایش، جایز نیست.

حضرت آیة اللّه فاضل لنکرانی: اگر...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #63
کاشت ناخن و مژه مصنوعی چه حکمی دارد و تکلیف چنین افرادی نسبت به وضو و غسل چیست؟





پاسخ




اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمی کند ناخن کاشته باشد یا مژه مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی گذارد آب به مژه های اصلی و پوست برسد.



اما اگر متوجه شود وقت نماز دارد می گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #64
گفته می شود: «گوش دادن به دو نوع از موسیقی شرعاً اشکال دارد: صدای زن، و دیگری آهنگ مطرب. یعنی آهنگی که انسان را از حالت طبیعی خارج می سازد. الف) در خصوص مورد اوّل: یعنی گوش دادن مرد به آواز زن مشکلی نیست، ولی آیا گوش دادن آواز زن برای زن هم حرام است؟ ب) در مورد دوّم باید بگویم که هیچ گونه آهنگی نمی تواند مرا از حالت طبیعی خارج سازد. گوش دادن به نوار موسیقی، چه با کلام و چه بی کلام، چه غمگین و چه غیر غمگین، برای من چه حکمی دارد؟



پاسخ


جواب الف: چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، برای زنان هم جایز نیست. جواب ب: معیار، افراد و اشخاص نیستند، بلکه کلیّه آهنگهای متناسب با مجالس لهو و فساد برای همه حرام است، خواه انسان را از حالت طبیعی بیرون ببرد یا نبرد.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #65
آيا بانوان مجاز به بلند نگهداشتن ناخن هاي خود هستند؟
به حسب رواياتي كه به صورت مطلق و بدون قيد وارد شده، گرفتن ناخن براي زن ومرد مستحب وترك آن مكروه است.؛
اما در روايتي از پيامبر اكرم (ص) وارد شده كه پيامبر به مردان فرمود : ناخن هايتان را بچينيد و به زنان فرمود بخشي از ناخن هايتان را باقي بگذاريد كه اين كار براي شما زيبا تر است :
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص‏):
لِلرِّجَالِ قُصُّوا أَظَافِيرَكُمْ وَ لِلنِّسَاءِ اتْرُكْنَ مِنْ أَظْفَارِكُنَّ فَإِنَّهُ أَزْيَنُ‏ لَكُنَ.
همين روايت با حذف جمله « أَظْفَارِكُنَّ » در كتاب شريف اصول كافي نيز نقل شده :
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ‏لِلرِّجَالِ قُصُّوا...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #66
آياخواندن زيارت عاشورا براي خانمي كه عذر شرعي دارد جايز است؟
چند چيز بر حائض حرام است:
اول: عبادت هايى كه مانند نماز بايد با وضو يا غسل يا تيمّم به جا آورده شود، ولى به جا آوردن عبادت هايى كه وضو و غسل و تيمّم براى آنها لازم نيست، مانند نماز ميّت، مانعى ندارد
و امامان عليهم السلام.
چهارم: رفتن به مسجد الحرام و مسجد پيغمبر(ص)، اگر چه از يك در، داخل و از در ديگر خارج شود.
پنجم: توقّف در مساجد ديگر، ولى اگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود يا براى برداشتن چيزى برود مانعى ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان عليهم السلام هم توقف نكند.
ششم: گذاشتن و يا برداشتن چيزى در مسجد.
هفتم: خواندن سوره‌اى كه سجدۀ واجب دارد و آن چهار سوره است {صافى، مكارم،سيستانى، تبريزى: خواندن هر يك...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #67
آیا اینکه شوهر در اسلام رئیس خانواده است و اطاعت زن از او واجب است، اطاعت در زورگویی شوهر را هم شامل می شود؟

پاسخ:

برخلاف آنچه که بعضاً گفته می شود، زن قانوناً و شرعاً مکلّف به اطاعت مطلق از شوهر خود نیست.
درست است که طبق آیة الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ(1) سرپرستی و مدیریت خانواده بر دوش مردان قرار گرفته است و همین برداشت هم در ماده 1105 از قانون مدنی منعکس شده است. ولی با این حال این ریاست شوهر و اطاعت زوجه بطور مطلق نیست، بلکه «قیمومت مرد بر زن از نظر زوجیّت است.»(2) «اطاعت خدا در مورد شوهر بمعنی عمل به تعهدات زناشویی است که زن طبق عقد ازدواج آنها را بر خود لازم ساخته است.»(3) «چون مسئولیت تأمین هزینه خانواده با مرد است!
سوال:آیا اجازه دادن به جنس مخالف برای...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #68
یا آرایش ملایم در بیرون از منزل اشکال دارد؟
پاسخ : اصلاح و آرایش کردن زن به هر شکل برای شوهر اشکال ندارد بلکه لازم است ، اما نشان دادن به نامحرم حرام است و فرقی بین ملایم و غیر ملایم نیست ، بلکه اگر صدق آرایش و زینت کند باید از نامحرم پوشیده شود
سـؤ ال : آیـا مـرد مـى تـوانـد هـمـسـر خـود را مجبور به فروش اموالش ‍ نماید، مثلا زن را وادار کند خانه یا ملکش را بفروشد؟
جـواب : حـق نـدارد، و شوهر اختیار همسرش را (در اینگونه موارد) ندارد و طرفین حقوق متقابله اى دارند
سؤ ال : آیا زن و شوهر مى توانند طبق موازین شرعى و قوانین رسمى چیزى را به یکدیگر بفروشند؟
جواب : هر یک مى توانند ملک شرعى دیگرى را از او بخرد.


سـؤ ال : آیـا اعـضـاى خـانـواده مـوظـف...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #69
چرا در وضو زنان از جلو روی دست آب می ریزند و مردان از آرنج؟

متن سوال:
باسلام سئوالي که بعضي ها از من پرسيدن و براي من هم جالب بود به شرح زير مي باشد: چرا خانم ها از جلو براي وضو روي دست آب مي ريزند و آقايان از پشت دست؟!
بسم الله الرّحمن الرّحيم سلام عليکم اين کار جزء مستحبات در وضوي زن ومرد است. هنوز دليلي از کلام اهل بيت (عليهم السّلام)در اين مورد پيدا نکرده ايم. انشاءالله عاقبت بخيربشويد. التماس دعا
 
امضا : HAD!S

HAD!S

کاربر فعال
کاربر فعال
تاریخ ثبت‌نام
21/5/17
ارسالی‌ها
1,051
پسندها
1,501
امتیازها
13,673
مدال‌ها
12
سن
23
سطح
10
 
  • نویسنده موضوع
  • #70
آیةالله العظمی بهجت: رقـــص زن برای زن، مرد برای مرد، محرم برای محرم و زن برای شوهر خود، اشکال دارد. رقصیدن زن در مجالس زنان و یا مرد در مجالس مردان اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک است.
آیةالله العظمی خامنه ای: رقـــص به‌طور کلی اگر به‌گونه‌ای باشد که شـ ـهـ* ـوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسده‌ای باشد، حرام است و تَرک مجلس {که در آن رقـــص است} به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود، واجب است.
اگر رقـــص زن برای شوهرش یا برعکس، همراه ارتکاب حرامی نباشد، اشکال ندارد.
آیةالله العظمی سیستانی: رقـــص زن برای زنان و مرد برای مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست و تنها رقـــص زن و شوهر اگر دور از دید دیگران باشد جایز است.
رقـــص زن برای زن در مجالس...
لطفا برای مشاهده کامل مطالب در انجمن ثبت نام کنید.
 
امضا : HAD!S

موضوعات مشابه

کاربران بازدید کننده از موضوع (تعداد: 0)

کاربران در حال مشاهده موضوع (تعداد: 0, کاربر: 0, مهمان: 0)

عقب
بالا